perjantai 3. maaliskuuta 2017

Suuri oppimispäiväkirja osa 1: After Effects

Koska blogissani ei ole liiemmin nähty eikä kuultu tarkempaa informaatiota työharjoittelupaikalla oppimistani asioista, ajattelin raapustaa teille tällaisen oppimispäiväkirjan käyttämistäni ohjelmistoista.

Ensimmäinen osa käsittelee After Effectsiä. Pahoittelen jo näin etukäteen finglishiä, sillä en osaa suomentaa kaikkia mahdollisia termejä - täällä työpaikalla ohjelmistot ovat saksaksi. Toki te graafisesta alasta ymmärtävät lukijat saatte älähtää, jos koette listastani löytyvän kamalia kielikukkasia!

After Effects
  • Liquid transition. Tässä oli todella paljon tekemistä, sillä tutoriaalissa oli yksitoista osaa ja lukuisia eri vaiheita. Loppujen lopuksi tätä mun tuotosta ei käytettykään alkuperäiseen tarkoitukseen, mutta oli tämä kyllä ainakin kärsivällisyyden kannalta hyvä harjoitus! Tutoriaalina oli tämä videosarja.
  • Radial transition. Tämä ei myöskään ollut helpoimmasta päästä, mutta valmiiksi tuli kuitenkin. Tutoriaalina toimi tämä video.
  • Kinetic typography. Työstän tällaista animaatiota tällä hetkellä, ja tämä on näistä kolmesta ensimmäisestä ollut helpoin tehdä. Tutoriaalina käytin tätä videota.
  • GIF-animaatiot. Olen vääntänyt tähän mennessä ainakin viisi erilaista GIFiä. Teen näitä siis yrityksen tuotteiden mainostamista varten. Yleensä olen käyttänyt aikaisempien vuosien GIF-animaatioiden pohjaa ja luonut niiden perusteella uusia, mutta onpa muutama ihan itsekin suunniteltu tullut tehtyä.
  • Maskit (masks). Mun oli ihan hirvittävän tuskaisaa oppia käyttämään näitä, enkä edes tiedä miksi: ymmärrettyäni jälkeenpäin näiden toimintaperiaatteen ihmettelin, mikä näissä muka oli niin vaikea oppia.
  • Efektit. Tähän mennessä olen käyttänyt vain muutamaa erilaista efektiä, mutta on niiden hienosäätämisessä kyllä hommaa ollut.
  • Näppäimistön pikakomennot. Saattaa kuulostaa tyhmältä mainita tällainen asia oppimispäiväkirjassa, mutta kyllä ne pikakomennot vaan kummasti helpottaa tekemistä. Mulla on aivan surkea muisti, joten olen näitä joutunut lunttilapulle kirjoittelemaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti