lauantai 21. tammikuuta 2017

Ei oppi ojaan kaada

Kielikurssi on nyt päätetty haikein mielin. Aika tuntui menevän ihan hujauksessa; enpä ihan heti muista milloin kaksi viikkoa olisi mennyt näin nopeasti. Olisin kyllä voinut jatkaa opiskelua pidempäänkin - kahdessa viikossa näkee vain pintaraapaisun saksan kielestä. Myöskin oman alan ammattisanastoa olisin kovasti hinkunut opiskella, mutta se nyt vähän jäi. Kyllähän sitä sitten viimeistään duunipaikalla oppii!

Kaikennäköistä tulikin siis opittua tämän kahden viikon aikana, ennen kaikkea itsestään; todellakin huomasin sen, että kyllä se sisukkuus palkitaan ja että sitä kieltä pitää myös käyttää arkisissa tilanteissa. Kaikki opittu unohtuu nopeasti, joten rohkea yritys kannattaa!


Tähän loppuun vielä kirjoitin listaa siitä, mitä olen kielikussilla oppinut.

  • Esittelemään itseni ja kertomaan itsestäni. (Kuka olen, mistä olen kotoisin jne.)
  • Kysymään toiselta ihmiseltä edellämainittuja asioita
  • Muodostamaan (simppeleitä) lauseita
  • Jonkin verran sanastoa
  • Der, die ja das. Nämä olivat mulle vaikeita opetella ulkoa kun olin yläasteella, mutta nyt muistan suhteellisen hyvin mikä tulee minkäkin sanan eteen.
  • Ääntämistä ja rohkeutta puhua vierasta kieltä
  • Sietämään mokailua ja ymmärtämään, että ei kukaan ole seppä syntyessään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti